RANCANGAN MENGAJAR BERASASKAN KEADAH MASTERI
Sekolah :
SEKOLAH MENENGAH TEKNIK INDAH JAYA.
Subjek :
Lukisan Kejuruteraan.
Tarikh :
16 / 04 / 2013 Tingkatan : 4
Masa :
09.00 - 10.20 pagi [ 1 jam 20 minit ]
Kehadirian :
___ / 30 orang
Topik:
BULATAN DAN TANGEN
Hasil Pembelajaran :
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
·
Melukis lengkuk dan bulatan tangen
dengan menggunakan keadah yang betul.
Objektif Pembelajaran :
·
Pelajar dapat mentakrifkan asas bulatan.
·
Pelajar dapat menghasilkan lukis bulatan
dan tengen.
· Pelajar dapat menyesuikan konsep
ketangenan dalam penyelesian masalah yang berkaitan dengan geometri.
Pengetahuan Sedia Ada :
a. Pelajar telah mengetahui peralatan
melukis dan kegunaannya.
b. Pelajar telah memahami asas geometri.
Bahan
Bantu Mengajar : Alat
Bantu Mengajar :
a. Persembahan ‘power point’. a. Projektor.
b.
Lembaran kerja. b. Jangka lukis.
c. Buku teks. c. ‘Overhead’ projektor.
d. Kertas ujian. d. Kertas A3.
e. Soalan tugasan. e. Kertas latih tubi.
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
( Guru dan Murid )
|
Bahan / Nota
|
Set
Induksi
5
minutes
(
|
Teka teki berkaitan
dengan bulatan dan tangen.
|
·
Guru memulakan kelas dengan
menunjukkan pantun teka teki.
·
Pelajar memikirkan jawapan kepada
pantun yang diberikan dan memikirkan.
·
Guru menyatakan tajuk yang akan
diajar berasaskan kepada pantun yang diberikan.
|
BBM
:
Paparan pantun dan gambar pada Power point.
Nilai:
Berfikir
|
Langkah
1
10
minit
(9:05
– 9:15)
|
Asas
bulatan
|
·
Guru mengagihkan kertas ujian
yang berkaitan dengan geometri iaitu tajuk pada minggu sebelumnya.
·
Pelajar menjawab soalan yang
terdapat pada kertas ujian yang di agihkan olah guru.
·
Guru mengagihkan kertas ujian
secara rawak untuk disemak oleh pelajar dan bukan kertas ujian pemilik
sebenarnya.
·
Guru memaparkan jawapan ujian.
·
Pelajar menyemak jawapan pada
kertas ujian berdasarkan jawapan yang di paparkan oleh guru.
·
Guru mengutip dan menilai kertas
ujian yang telah disemak oleh pelajar.
·
Guru memberi memberikan latihan
latih tubi berkaitan dengan apa yang hendak di ajar di dalam kelas.
·
Guru menayangkan gambar dan menerangkan
langkah kerja untuk menghasilkan lengkuk dan bulatan.
·
Pelajar memerhatikan gambar dan
langkah kerja yang ditunjukkan dan mendengar penerangan yang diberikan olah
guru.
|
BBM :
Tayangan Power
Point.
ABM:
Kertas ujian
Kertas latih tubi
Nilai:
Kepercayaan
Ketekunan
|
Langkah
2
10
minit
(9:15
– 9:25)
|
Asas tangen
|
·
Guru menayangkan gambar dan
langkah kerja untuk menghasilkan bulatan.
·
Pelajar memerhatikan gambar dan
langkah kerja yang ditunjukkan dan mendengar penerangan yang diberikan olah
guru.
|
BBM :
Tayangan Power
Point.
Nilai :
Ketekunan
|
Langkah
3
10
minit
(9:25
– 9:35)
|
Melukis bulatan dan
tengan
|
·
Guru membahagikan pelajar kepada
kumpulan cergas dan sederhana berdasar kefahaman dalam ujian yang telah di
buat pada awal kelas.
·
Pelajar berkumpul dalam kumpulan
yang telah di agihkan oleh guru.
·
Guru melukis langkah untuk
menghasilkan bulatan dan tangen dengan cara yang betul, mengikut latihan
latih tubi yang telah di agaikan kepada pelajar.
·
Pelajar memerhatikan dan cuba
untuk melukis bulatan dan tangen mengikut lamgkah-langkah yang sudah
ditunjukkan olah guru.
|
BBM
:
Lembaran kerja
ABM
:
‘Overhead’ projektor
Kertas A3
Jangka lukis
Nilai
:
Kerjasama
|
Langkah
4
20
minit
(9:35-09:55)
|
Menerangkan asas
bulatan dan tangen
|
·
Guru memberikan tugasan yang
mempunyai level yang berbeza kepada kumpulan pelajar yang telah dibahagikan.
·
Pelajar menyiapkan tugasan yang
telah diberikan oleh guru.
·
Guru memilih pelajar secara rawak
dari kumpulan sederhana untuk menerangkan apa itu asas bulatan dan tangen
kepada kelas dan kumpulan pelajar cergas diarahkan untuk menyatakan cara
penyelesian masalah tugasan yang diberikan dengan langkah yang betul.
·
Guru memerhati pelajar, mendengar
dan menjelaskan fakta yang murid tidak berjaya nyatakan.
|
BBM
:
Buku teks
ABM
:
Kertas tugasan
Kertas A3
Nilai
:
Wibawa
|
Langkah
5
20
minit
(09:55-10:15)
|
Mengaplikasikan
konsep ketangenan dalam penyelesian masalah yang berkaitan dengan geometri
|
·
Guru memberi soalan penyelesian
masalah yang berkaitan dengan tajuk yang di pelajari kepada kumpula pelajar
cergas, manakala soalan asas geometri kepada pelajar sederhana yang belum
menguasai sepenuhnya topik tersebut dan mengkehendaki pelajar untuk menyalin
soalan yang ditayang pada power point dan menyiapkan soalan dalam kelas.
·
Pelajar berfikir dan
menyelesaikan masalah soalan yang diberi.
·
Guru membantu pelajar kumpulan
sederhana untuk menyelasaikan soalan.
|
BBM :
Tayangan ‘Power
Point.’
ABM
:
Kertas A3.
Nilai
:
Ketelitian
|
Penutup
5
minutes
(10:15-10:20)
|
·
Guru
meminta pelajar dari kumpulan cergas secara rawak apa yang telah pelajari
pada topik ini dan meminta pelajar dari kumpulan sederhana secara rawak untuk
menyatakan yang mereka pelajari dari soalan yang telah mereka selesaikan
dalam kelas.
·
Pelajar secara rawak menyatakan
perkara-perkara yang telah dipelajari.
·
Guru
membuat kesimpulan pelajar telah memahami apa yang telah diajar.
·
Guru
memberikan tugasan sekolah yang berbeza mengikut tahap pelajar cergas dan
sederhana.
|
BBM
:
Soalan tugasan
|
Refleksi
:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Rancangan Mengajar Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Keadah Koperatif
Langkah Pembelajaran :
RANCANGAN MENGAJAR BERASASKAN KEADAH KOPERATIF
Sekolah
:
SEKOLAH MENENGAH TEKNIK INDAH JAYA.
Subjek
:
Lukisan Kejuruteraan.
Tarikh
:
16/04/2013 Tingkatan : 4
Masa
:
09.00 - 10.20 pagi [1 jam 20 minit]
Kehadirian
:
___ / 30 orang.
Topik:
BULATAN DAN TANGEN
Hasil
Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran murid dapat:
·
Melukis lengkuk dan bulatan tangen
dengan betul.
·
Membuat kerjasama dalam kumpulan.
Objektif
Pembelajaran :
·
Setiap pelajar dapat menjelaskan asas
bulatan.
·
Setiap pelajar dapat menghasilkan lukis
bulatan dan tengen.
·
Setiap pelajar dapat membandingkan
konsep ketangenan dalam penyelesian masalah yang berkaitan dengan geometri.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a. Pelajar telah mengetahui peralatan
melukis dan kegunaannya
b. Pelajar telah memahami asas geometri
Bahan
Bantu Mengajar : Alat
Bantu Mengajar :
a. Buku teks a. Kertas kajang
b. Soalan latih tubi b. Maker pen
c. Soalan tugasan c. Kertas A3
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
( Guru dan Murid )
|
Bahan / Nota
|
Set
Induksi
5
minutes
(
|
Senaman ringan untuk
membentuk bulatan kecil mengikut kumpulan warna yang digemari.
|
·
Guru mengarahkan kelas di lakukan
di dewan serbaguna.
·
Guru bersama pelajar untuk
membuat senaman ringan sebelum memulakan aktiviti P&P.
·
Guru mengagihkan pelajar didalam
lima kumpulan kecil yang terdiri dari enam orang.
·
Guru menyatakan tajuk yang akan
diajar berasaskan kepada pantun yang diberikan.
·
Guru memberikan tugasan yang
berbeza mengikut topik pembelajar untuk dibincangkan dalam setiap kumpulan.
·
Guru membebaskan kreativiti
setiap kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang perlu dibentangkan di dalam
kelas.
|
BBM
:
Kertas latih tubi
ABM
:
Kertas kajang
Kertas A3
Maker pen
Nilai
:
Kepekaan
|
Langkah
1
10
minit
(9:05
– 9:15)
|
Asas
bulatan
|
·
Pelajar berkumpul dalam kumpulan yang telah
dibahagikan.
·
Kumpulan pelajar melantik ketua kumpulan dalam kumpulan
masing-masing.
·
Setiap ahli kumpulan mengkaji soalan yang telah
diberikan oleh guru.
·
Ketua kumpulan mengagihkan bahagian tugasan kepada
setiap ahlinya.
·
Ahli kumpulan membincangkan teknik untuk menyampaikan
membentangkan hasil daripada dapatan perbincangan.
·
Ketua kumpulan membentang hasil perbincangan di hadapan
kelas.
·
Pelajar dari kumpulan lain memberi komen dan pendapat
lain yang berkaitan dengan tajuk perbentangan oleh setiap kumpulan.
|
BBM
:
Buku teks
ABM
:
Kertas kajang
Maker pen
Nilai
:
Kepercayaan
Kerjasama
|
Langkah
2
10
minit
(9:15
– 9:25)
|
Asas
tangen
|
·
Pelajar masih berkumpul dalam kumpulan yang telah
dibahagikan.
·
Setiap ahli kumpulan mengkaji soalan yang telah
diberikan oleh guru.
·
Ketua kumpulan mengagihkan bahagian tugasan kepada
setiap ahlinya.
·
Ahli kumpulan membincangkan teknik untuk menyampaikan
membentangkan hasil daripada dapatan perbincangan.
·
Salah seorang wakil ahli kumpulan membentang hasil
perbincangan di hadapan kelas .
·
Pelajar dari kumpulan lain memberi komen dan pendapat
lain yang berkaitan dengan tajuk perbentangan oleh setiap kumpulan.
|
BBM
:
Buku teks
ABM
:
Kertas kajang
Maker pen
Nilai
:
Wibawa
Ketelitian
|
Langkah
3
10
minit
(9:25
– 9:35)
|
Melukis
bulatan dan tengan
|
·
Guru memberikan latihan untuk dikaji dan disiapkan.
·
Pelajar masih berkumpul dalam kumpulan yang telah
dibahagikan.
·
Setiap ahli kumpulan mengkaji soalan yang telah
diberikan oleh guru.
·
Ahli kumpulan berbincang untuk menyiapkan tugasan yang
diberikan.
·
Ketua kumpulan mengumpul hasil kerja yang telah siap
dari setiap ahli kumpulannya dan menyerahkan kepada guru.
|
BBM
:
Buku teks
Soalan latihan
ABM
:
Kertas A3
Nilai:
Kerjasama
Kepercayaan
|
Langkah
4
20
minit
(9:35-09:55)
|
Menerangkan asas
bulatan dan tangen
|
·
Pelajar masih berkumpul dalam kumpulan yang telah
dibahagikan.
·
Setiap ahli kumpulan mengkaji soalan yang telah diberikan
oleh guru.
·
Ahli kumpulan membincangkan teknik untuk menyampaikan
membentangkan hasil daripada dapatan perbincangan.
·
Salah seorang wakil ahli kumpulan yang belum membentang
diminta untuk menerangkan hasil perbincangan di hadapan kelas .
·
Pelajar dari kumpulan lain memberi komen dan pendapat
lain yang berkaitan dengan tajuk perbentangan oleh setiap kumpulan.
·
Guru memerhatikan dan
memperbetulkan kesalahan untuk menambahkan kefahaman pelajar.
|
BBM
:
Buku teks
ABM
:
Kertas kajang
Kertas A3
Maker pen
Nilai
:
Keberanian
|
Langkah
5
20
minit
(09:55-10:15)
|
Mengaplikasikan
konsep ketangenan dalam penyelesian masalah yang berkaitan dengan geometri
|
·
Pelajar masih berkumpul dalam kumpulan yang telah
dibahagikan.
·
Setiap ahli kumpulan mengkaji soalan yang telah
diberikan oleh guru.
·
Ahli kumpulan membincangkan teknik untuk menyampaikan
membentangkan hasil daripada dapatan perbincangan.
·
Salah seorang wakil ahli kumpulan yang belum membentang
diminta untuk menerangkan hasil perbincangan di hadapan kelas .
·
Pelajar dari kumpulan lain memberi komen dan pendapat
lain yang berkaitan dengan tajuk perbentangan oleh setiap kumpulan.
·
Guru memerhatikan dan
memperbetulkan kesalahan untuk menambahkan kefahaman pelajar.
|
BBM
:
Buku teks
ABM
:
Kertas kajang
Kertas A3
Nilai:
Hormat
Yakin
|
Penutup
5
minutes
(10:15-10:20)
|
·
Guru
memilih pelajar secara rawak untuk menyatakan yang mereka pelajari dari
soalan yang telah mereka selesaikan dalam kelas.
·
Pelajar secara rawak menyatakan
perkara-perkara yang telah dipelajari.
·
Guru
membuat kesimpulan pelajar telah memahami apa yang telah diajar.
·
Guru
memberikan tugasan sekolah untuk memantapkan lagi kefahaman dan menggalakkan.
|
BBM
:
Soalan tugasan
ABM
:
Kertas A3
|
Refleksi
:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Rancangan Mengajar Reka Cipta Berasaskan Keadah Masteri
Langkah Pembelajaran :
RANCANGAN MENGAJAR BERASASKAN KEADAH MASTERI
Sekolah
:
SEKOLAH MENENGAH SAINS MATANG.
Subjek
:
REKA CIPTA
Tarikh
:
20/03/2013 Tingkatan
: 5
Masa
:
09.00 - 10.00 pagi [1 Jam]
Kehadirian
:
___ / 24 orang.
Topik:
SISTEM
Hasil
Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran murid dapat:
·
Mengklasifikasikan empat sistem utama
iaitu sistem mekanikal, elektrik, elektronik dan kawalan.
Objektif Pembelajaran :
·
Pelajar boleh menyenaraikan komponen
asas setiap sistem.
·
Pelajar boleh menerangkan setiap sistem
beroperasi.
·
Pelajar boleh menggabungkan penggunaan
setiap sistem.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a.
Pengalaman pelajar berkaitan dengan sistem
yang berada pada sekeliling kehidupan mereka .
Bahan
Bantu Mengajar : Alat
Bantu Mengajar :
a. ‘Power point’ a. Kertas kajang
b. Model komponen b. Maker pen
c. Model kit sistem c.
Kertas A3
d. Gambar
perkakasan d.
Manila kad
e. Kertas ujian e. LCD Projektor
f. Soalan tugasan
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
( Guru dan Murid )
|
Bahan / Nota
|
Set
Induksi
5
minutes
(
|
Tayang gambar
|
·
Guru menayangkan gambar tentang
perkakasan dan jentera yang biasa pelajar lihat.
·
Pelajar menumpukan perhatian pada
gambar yang ditayangkan.
|
BBM:
Gambar perkakasan
ABM
:
LCD Projektor
|
Langkah
1
10
minit
(9:05
– 9:15)
|
Pengenalan
asas
sistem
|
·
Guru mengedarkan kertas ujian.
·
Pelajar menyiapkan ujian.
·
Guru mengumpulkan kertas ujian
dan menyemak.
|
BBM :
Kertas ujian
Nilai
:
Kepercayaan
|
Langkah
2
10
minit
(9:15
– 9:25)
|
Operasi system
i.Mekanikal
ii.Elekterik
iii.Elektronik
iv. Kawalan
|
·
Guru mengajar berpandukan
tayangan power point.
·
Pelajar mendengar, memahami dan
menyalin nota di dalam buku latihan.
|
BBM :
Tayangan Power
Point.
ABM:
LCD Projektor
Nilai
:
ketekunan
|
Langkah
3
10
minit
(9:25
– 9:35)
|
Perkakasan
dan Komponen
i.Mekanikal
ii.Elekterik
iii.Elektronik
iv. Kawalan
|
·
Guru membahagikan 4 kumpulan pelajar
mengikut kefahaman dari penilaian ujian pada awal kelas.
·
Pelajar berkumpul dalam bulat
kefahaman sederhana dan kefahaman cergas
·
Guru memberi tugasan mengikut ketua
kumpulan setiap pelajar.
·
Pelajar membentangkan hasil
perbincangan dihadapan kelas.
|
BBM
:
Model komponen.
ABM
:
Kertas kajang
Maker pen
Nilai:
Wibawa
|
Langkah
4
10
minit
(9:35
– 9:45)
|
Permasangan
Sistem
i.Mekanikal
ii.Elekterik
iii.Elektronik
iv. Kawalan
|
·
Guru memberikan tugasan yang
ke-2.
·
Guru memberikan bahan rujukan
tambahan kepada kumpulan pelajar kefahaman sederhana.
·
Pelajar masih dalam kumpulan yang
sama dan membincangkan tugasan ke-2.
|
BBM
:
Soalan tugasan
Model kit sistem
Nilai:
kerjasama
|
Langkah
5
20
minit
(9:45
– 10:05)
|
Penyelesaiaan masalah
berkaitan dengan setiap sistem.
i.Mekanikal
ii.Elekterik
iii.Elektronik
iv. Kawalan
|
·
Guru memerhati dan mengawal
keadaan kelas.
·
Guru mengarahkan pelajar cergas
menyampaikan maklumat perbincangan dalam bentuk peta minda.
·
Guru mengarahkan pelajar
sederhana menyampaikan maklumat perbincangan dalam bentuk gambar rajah.
·
Pelajar menyelasaikan tugasan
dalam kumpulan.
·
Pelajar membentangkan hasil
perbincangan masing- masing.
|
BBM :
Kad manila
ABM :
Maker pen
Nilai;
Keyakinan
|
Penutup
5
minutes
(10:05
– 10:10)
|
·
Guru
membuat kesimpulan murid telah memahami apa yang telah diajar.
·
Murid secara rawak menyatakan perkara-perkara
yang telah dipelajari.
·
Guru
memberikan tugasan yang berbeza mengikut tahap pelajar cergas dan sederhana.
|
BBM
:
Power point
Nilai:
Bertanggungjawab
|
Refleksi
:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment